Aktuellt datum och tid: sön sep 05, 2010 4:54 am

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Besök på Universeum 18 maj 2008 
Författare Meddelande

Inlägg Besök på Universeum 18 maj 2008
Besökte Universeum i söndags den 18 maj 2008. Det var mitt andra besök, så jag var väl lite mer kräsen än förra gången. Anläggningen kändes mindre än jag mindes den, men delen med regnskog är endå något i särklass i sverige. "Vattnets väg", som delen med svenska insjöfiskar kändes ett snäpp bättre än sist... Den tama sjöfågeln var kvar vid sitt akvarium och får nog räknas som pricken över i:et för den delen av anläggningen.

De stora akvarierna är imponerande men hade gärna fått ha klarare vatten för min del. Är man intresserad av korallrev så blir man nog besviken för det fanns egentligen bara ett medelstort akvarium med tropisk korallrevsbiotop.

Är man däremot intresserad av grodor så skall man passa på och besöka anläggningen under 2008 eftersom det är internationellt grodår, och Universeum har därför utökat med fler grodor både i den svenska och tropiska delen.

På grodavdelningen stötte jag dessvärre ihop med en guide som försökte ge mig en lektion i fotografering. Jag förstod hans budskap men det var väl inte så genomtänkt av honom att gå fram till någon med en fet systemkamera och svamla något om hur man bäst tar bilder (utan blixt). Detta bemötande sänkte tyvärr helhetsintrycket för mitt besök på Universeum denna gång...

Den tekniska delen av anläggningen hoppade jag över denna gång, då vi dessutom skulle hinna till Liseberg som ligger bredvid...

Bilagor:
pny_0903b650.jpg
pny_0903b650.jpg [ 73.96 KB | Visad 243 gånger ]
tis maj 20, 2008 5:31 pm

Inlägg Re: Besök på Universeum 18 maj 2008
Har varit på Universeum tre gånger och tycker verkligen om stället. Men jag känner igen känslan av att regnskogen känns mindre vid andra besöket. Första gången man var där så vart man så väldigt imponerad och förväntningarna var väl kanske lite väl höga när man kom tillbaka :)

Egentligen kräver nog Universeum en hel dag om man vill få det mesta ut av det. Förra sommaren försökte jag hinna med både Slottskogen och Universeum på samma dag. Ingen bra idé. Kände mig väldigt stressad...

Men som sagt anläggningarna tycker jag håller mycket hög klass och jag gillar att de satsar mycket på informationsspridning. De är nog en av de mest pedagogiska djurparkerna/tropikhusen i Sverige.

Grymt snyggt foto förresten! :)

Ha det bra!!

ons maj 21, 2008 8:32 pm
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ]