Hejsan! Välkommen till forumet

Det går utmärkt att läsa biologiprogram på universitet eller högskola (zoologi är en gren av biologi) även om man har gått samhällsprogrammet på gymnasiet. Har man gått ut gymnasiet med godkänt slutbetyg så har man grundläggande högskolebehörighet, vilket innebär att man är behörig att läsa på universitet eller högskola. Dock så kräver de flesta (alla?) eftergymnasiala program att man har särskild behörighet som betyder att man måste ha läst några specifika kurser (och klarat dem förstås), ofta inom det ämnesområdet som programmet är inom. Vilka speciella kurser man behöver bestäms av varje skola så det får man kolla upp. Jag har ingen bra koll på vilka kurser man läser på samhällsprogrammet, men om man inte har läst alla de kurserna på gymnasiet får man ta och läsa in dem på annat sätt (ex. komvux).
Jag tar mig själv som exempel. Jag funderar på att läsa etologi- och djurskyddsprogrammet på SLU och då behöver jag förutom den grundläggande behörigheten även ha minst Godkänt i Svenska B, Matematik C, Kemi A, Engelska A och Biologi B. Eftersom jag inte läste Matte C, Kemi A och Biologi B på gymnasiet har jag fått läsa in dem på komvux.
Nej, du behöver inte ha någon examen för att kunna starta en djurpark. Men däremot så kan ju kunskapen som får på någon form av biologiutbildning vara användbar och nyttig ändå. Oavsett så är det viktigaste att man har tillräckligt med erfarenhet och kunskap om de djur man håller. I
Jordbruksverkets föreskrifter för djurhållning i djurparker (L108) står följande:
"Den som ansvarar för djurhållningen och för den övergripande skötseln av djuren vid anläggningen ska ha lämplig utbildning eller erfarenhet av aktuella djurslag och ska i de fall zoolog inte krävs svara för de uppgifter som anges i 12 §.". En djurparkszoolog knuten till anläggningen ska enligt 12§
"..ha en utbildning som omfattar minst 80 högskolepoäng i biologi med fördjupningskurser om minst 10 högskolepoäng i etologi och 10 högskolepoäng i zoomorfologi/zoosystematik, eller motsvarande kunskaper.". Detta är enligt de gamla poängsystemet vilket i dagens system innebär att djurparkszoologen ska ha minst 120 poäng (4 terminer) biologi med minst 15 poäng etologi och 15 poäng zoomorfologi/zoosystematik. Så om du vill starta en djurpark och själv vara ansvarig zoolog så måste du ha läst biologi (eller skaffat dig motsvarande erfarenhet). Annars så är det ingen nödvändighet men då måste du anställa någon som har zoologutbildning (eller motsvarande erfarenhet).
Ha det bra!!
/Jodea